Małgorzata Król nagrodzona za najlepszą rolę kobiecą na VI Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” w Rzeszowie

22.05.2015

Mistrz i Małgorzata” warszawskich teatrów Dramatycznego i Malabar Hotel oraz „Maszyna do opowiadania bajek” Teatru Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi zostały nagrodzone na VI Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” w Rzeszowie jako najlepsze spektakle.

Pierwszy z nich, decyzją festiwalowego jury, został wybrany jako najlepszy spektakl dla dorosłych; drugie z nagrodzonych przedstawień zostało ocenione w kategorii spektakl dla dzieci. Zwycięzcy otrzymali nagrody w wysokości po 4,5 tys. zł. Jury wybrało laureatów po obejrzeniu 13 spektakli konkursowych – 8 przedstawień dla dzieci i 5 dla dorosłych.

Komisja konkursowa nagrodziła też najlepszego aktora, którym został Michael Vogel za wszystkie role, w jakie wcielił się w przedstawieniu dla dorosłych „Songs for Alice” teatru Figurentheatre Wilde und Vogel z Lipska (Niemcy). Przedstawienie to jest wariacją na temat historii o Alicji z powieści Lewisa Carolla. Laureat otrzymał 2,5 tys. zł.

Nagroda za najlepsze role kobiece, w tej samej wysokości, została podzielona na pół i przyznana dwóm aktorkom. Otrzymały ją: Jolanta Kęćko za rolę Ptaka Agrafki w spektaklu „Pan Bam i Ptak Agrafka” Teatru Lalki i Aktora Kubuś z Kielc, i Małgorzata Król za rolę Dzióbek w „Śnie nocy letniej” Teatru Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej.

Jurorzy docenili też twórców spektaklu „Pyza na polskich dróżkach” Teatru im. H. CH. Andresena w Lublinie i przyznali im nagrodę rzeczową (aparat fotograficzny) za „animację wyobraźni”.

W programie tegorocznej „Maskarady”, czyli Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy, który rozpoczął się 9 maja, znalazło się łącznie 18 najlepszych spektakli dla dzieci i dla dorosłych w wykonaniu teatrów z całej Polski oraz z Niemiec i Białorusi, ale tylko 13 z nich było ocenianych przez jury. Pozostałe spektakle, w tym gospodarza „Maskarady”, czyli Teatru Maska w Rzeszowie, odbyły się poza konkursem.

Przedstawienia konkursowe oceniało jury w składzie: Bożena Krystyna Sawicka, teatrolog, kulturoznawca, pedagog, pracownik Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Marta Guśniowska, filozof (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), dramaturg Białostockiego Teatru Lalek, autorka wielu sztuk dla dzieci wystawianych na polskich i zagranicznych scenach; Krzysztof Rau, aktor, reżyser teatrów lalkowych, profesor sztuk teatralnych, dramatopisarz i autor scenariuszy.

Festiwalowa publiczność, przez tydzień od 9 do 15 maja, mogła obejrzeć zarówno propozycje przeznaczone dla dzieci, w tym także dla najmłodszych – od pierwszego roku życia, dzieci szkolnych i młodzieży, jak i spektakle dla widzów dorosłych. Według organizatorów wszystkie prezentowane w ramach imprezy przedstawienia łączy przede wszystkim ożywiona forma jako jeden z podstawowych środków wyrazu.

Przez trzy pierwsze edycje „Maskarada” była przeglądem; w 2013 roku zmieniła formułę na festiwal.

Tegorocznej „Maskaradzie” towarzyszyła terenowa Gra Teatralna dla młodych widzów, spotkania z twórcami i koncerty w klubie festiwalowym.

Koszt imprezy to około 214 tys. zł, z czego 100 tys. pochodziło od ministra kultury, a 90 tys. z budżetu Rzeszowa.

Teatr Maska jest jedynym profesjonalnym teatrem lalek na Podkarpaciu. Swoją obecną nazwę nosi od 1999 roku. Wcześniej był to Teatr Lalki i Aktora „Kacperek”. Powstał w 1953 roku jako amatorski teatr lalkowy w Powiatowym Domu Kultury w Jarosławiu. Trzy lata później został upaństwowiony. Datę tę przyjmuje się za początek profesjonalnej działalności teatru. W 1957 roku „Kacperek” został przeniesiony do Rzeszowa.

W repertuarze Teatru Maska znajdują się sztuki dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Zespół teatru wielokrotnie występował za granicą, m.in. w Europie, a także w Iranie, Tunezji. Uczestniczył w wielu festiwalach teatrów lalkowych; zdobył także wiele nagród i wyróżnień, m.in. nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za twórczość dla dzieci i młodzieży oraz srebrny medal Gloria Artis za całokształt działalności przyznany przez Ministerstwo Kultury w 2006 r.

Źródło: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/202298.html