Studia podyplomowe w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu są propozycją dla nauczycieli przedszkoli, pedagogów prowadzących klasy teatralne na różnych poziomach edukacji, instruktorów teatralnych oraz wszystkich zainteresowanych realizujących projekty artystyczne związane z edukacją kulturalną, teatrem i sztuką.
Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży służą pogłębianiu wiedzy, umiejętności oraz uzyskaniu dodatkowej specjalizacji teatralnej dotyczącej kompetencji i możliwości na rynku pracy.
Kadra pedagogiczna składa się z wybitnych profesorów akademickich Akademii Sztuk Teatralnych, praktyków i teoretyków, specjalistów z różnych dziedzin sztuki teatru.
Zwieńczeniem dwuletnich studiów podyplomowych jest realizacja spektaklu dyplomowego pod opieką artystyczną twórców teatralnych i reżyserów. W trakcie studiów Uczelnia zapewnia udział w oglądaniu spektakli realizowanych w naszej Uczelni.
Program studiów obejmuje zajęcia z zakresu: reżyserii teatru dramatycznego, reżyserii teatru plastycznego, reżyserii teatru osoby i wyobraźni, reżyserii teatru groteski, scenografii, ruchu scenicznego, pantomimy, teatru ruchu, muzyki w teatrze, kultury słowa i interpretacji tekstu, zabaw ortofonicznych z elementami logopedii, pisania scenariusza itd.
Kształcimy nieprzerwanie od 1992 roku. Zajęcia mają charakter warsztatowy.
Wśród naszych absolwentów mamy dyrektorów szkół i ośrodków kultury, instruktorów teatralnych, twórców autorskich programów i klas teatralnych, pomysłodawców wielu festiwali itd. Grupy naszych absolwentów osiągają znaczne sukcesy na festiwalach i przeglądach teatralnych.
Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży to studia dla:
– animatorów kultury i instruktorów teatralnych, którzy:
- prowadzą teatry dziecięce i młodzieżowe oraz amatorskie teatry ludzi dorosłych,
- chcą zgłębić problemy reżyserii teatru zabawy, drakatycznego, lalkowego, teatru osoby i wyobraźni, bajki, groteski, teatru plastycznego, teatru ruchu i pantomimy,
- prowadzą projekty artystyczne i edukacyjne związane z teatrem, ze sztuką i kulturą,
- chcą poznać zasady i formy profesjonalnego prowadzenia i organizowania teatrów amatorskich.
– nauczycieli różnych specjalności, wszystkich typów szkół, którzy:
- chcą poznać techniki i znaki teatralne oraz stosować je w swoich teatrach,
- wdrażają programy edukacji teatralnej, prowadzą koła, klasy teatralne i zespoły aktywności twórczej,
- będą prowadzić przedmiot zajęcia artystyczne – teatr (percepcja, recepcja, ekspresja przez sztukę),
- pragną poznać i stosować metody twórcze i warsztatowe, wspomagające rozwój,
- chcą poznać nowoczesne metody rozpoznawania i rozwijania zdolności, zainteresowań, inteligencji wielorakich oraz stymulowania kreatywności
– nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej, którzy:
- prowadzą teatralne formy aktywności dzieci,
- chcą poznać zabawy twórcze, teatralne, ruchowe, sensoryczne i synestetyczne stymulujące rozwój,
- mają ambicję stosować skuteczne i ciekawe formy edukacji przez zabawę,
- w ramach kształcenia w klasach I-III szkoły podstawowej będą prowadzić małe formy edukacji teatralnej
– terapeutów, którzy:
- chcą poznać terapię kreatywną i teatroterapię,
- dążą do poznania aktywnych i twórczych form pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi możliwych do zastosowania w różnych formach terapii przez sztukę i teatr
– absolwentów uczelni humanistycznych, pedagogicznych i innych, którzy:
- chcą zdobywać dodatkowe kwalifikacje,
- chcą poznać aktywne, warsztatowe i twórcze formy edukacji teatralnej,
– wszystkich zainteresowanych, którzy:
- prowadzą projekty artystyczne związane z edukacją kulturalną, teatrem, sztuką.
Studia mają charakter kwalifikacyjny w zakresie:
- prowadzenia i organizowania teatrów dziecięcych i młodzieżowych oraz amatorskich teatrów ludzi dorosłych,
- prowadzenia klas teatralnych i aktywności twórczej (zgodnie z przygotowaniem kierunkowym),
- przygotowania i prowadzenia projektów i programów teatralnych,
- prowadzenia przedmiotu zajęcia artystyczne – teatr w III i IV etapie edukacji (percepcja, recepcja, ekspresja i aktywność twórcza),
- prowadzenie małych form edukacji teatralnej w klasach I-III szkoły podstawowej, zgodnie z przygotowaniem kierunkowym,
- teatroterapii (dla słuchaczy z wykształceniem terapeutycznym i psychologicznym).
Studia mają charakter doskonalący i przygotowują do:
- rozpoznawania i rozwijania zdolności, zainteresowań i postaw twórczych, maksymalizacji szans rozwojowych,
- stosowania form teatru i sztuki oraz metod twórczych w edukacji,
- prowadzenia edukacji metodami zabawowymi i warsztatowymi,
- prowadzenia podstawowych zajęć z profilaktyki i teatralnej terapii kreatywnej.