Wojciech Kościelniak

Reżyser, pedagog, aktor. absolwent i jednocześnie pedagog Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. W 2015 roku uzyskał tytuł profesora sztuk teatralnych.
We wrocławskiej Filii AST prowadzi zajęcia z Piosenki.
Od IV roku studiów występował na scenach teatralnych (Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze, Teatr Polski we Wrocławiu). W latach 1988–2001, jako aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu zagrał m.in. Sergiusza w Płatonowie w reż. Jerzego Jarockiego, Merkucja w Romeo i Julia w reż. Tadeusza Bradeckiego, Michała Astrowa w Wujaszku Wani w reż. Jerzego Jarockiego.
Od 1995 r. reżyseruje muzyczne spektakle teatralne, koncerty i widowiska telewizyjne.
W latach 2002–2006 był dyrektorem Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, a w roku 2006 został dyrektorem artystycznym 27. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.

Współpracuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni, w którym wyreżyserował znakomicie przyjęte musicale: „Hair” (zrealizowany ponownie w Gliwickim Teatrze Muzycznym), trans-operę „Sen nocy letniej”, „Francesco” „Lalkę”, „Bal w operze”, „Chłopi”, „Wiedźmin”. W Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu wyreżyserował m.in. „Idiotę”, „Frankensteina”, „Mistrza i Małgorzatę” i „Blaszany Bębenek”. W Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu – „Ferdydurke”. W Teatrze im. J.Słowackiego wyreżyserował: „Ziemię obiecaną”, „Bracia Dalcz i s-ka” oraz Solaris”. W warszawskim Teatrze Syrena – musical „Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy” i „Karierę Nikodema Dyzmy”. W Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi „Operę za trzy grosze”. We Wrocławiu zrealizował również widowisko „Kombinat” (na podstawie utworów zespołu Republika), prezentowane na Gali 23. Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2002 roku, widowisko „Tak jest” na podstawie utworów Jacques’a Brela (2013) „Operę za trzy grosze” Brechta – Weilla (2002, nagroda dla najlepszego spektaklu na 2. Festiwalu Teatrów Muzycznych Gdynia 2009), show muzyczne „Gorączka” na podstawie przebojów Elvisa Presleya (na zlecenie TVP z okazji jubileuszu czterdziestolecia wrocławskiego ośrodka Telewizji Polskiej), „Mandarynki i pomarańcze” – poezję Juliana Tuwima z muzyką Leszka Możdżera (Gala 24. Przeglądu Piosenki Aktorskiej, 2003), „West Side Story” (premiera na 25. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej, 2004) oraz „Galerię” – piosenki Jacka Kaczmarskiego (wydarzenie 25. Przeglądu Piosenki Aktorskiej) oraz „Scat, czyli od pucybuta do milionera” z muzyką Leszka Możdżera (2005) – pierwszy na świecie musical bez słów.
Stale współpracuje też z uczelniami teatralnymi, w których wyreżyserował m.in. muzyczne wersje „Snu nocy letniej”, „Procesu”, „Ślubów panieńskich”, „Niech no tylko zakwitną jabłonie”, „Cyberiadę”, „Pibloktoq”, „Bahamut”, „Przybysz”, „Wesele”.
Jego poszukiwania twórcze konsekwentnie zmierzają w stronę nowego myślenia o teatrze muzycznym i są próbą wypełnienia luki pomiędzy operą i operetką a klasycznym musicalem broadwayowskim. Muzyczne adaptacje klasyki literackiej Wojciecha Koscielniaka spotkały się z dużym aplauzem  publiczności i krytyków.

W 2011 roku był nominowany do Paszportu Polityki w kategorii „Teatr” 2010. Laureat Srebrnej (1985) i Brązowej (1988) Iglicy, Nagrody Prezydenta Wrocławia (1996 i 2003), Statuetki Gryfa – Pomorskiej Nagrody Artystycznej za reżyserię „Hair”(2000), Nagrody im. Jana Kiepury (2011 – za reżyserię ”Lalki” ). W 2014 otrzymał Nagrodę Specjalną miesięcznika „Teatr” za „stworzenie nowej formuły musicalu, wprowadzenie na scenę muzyczną polskiej i europejskiej klasyki literackiej”, Wrocławską Nagrodę Teatralną za reżyserię „Mistrza i Małgorzaty” oraz Galion Gdyński i nagrodę marszałka województwa pomorskiego za reżyserię „Chłopów”. W 2009 został odznaczony Brązowym, a w 2018 Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2016 został laureatem Nagrody im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne, a zwłaszcza oryginalne spektakle muzyczne oparte na klasyce polskiej i światowe.

 

 

Fot. Grzegorz Gołębiowski