1917 – WHEN THE CLOCKS STOPPED | TEATR ALBATROSS

Tekst: Robert Jakobsson
Scenografia:
Åsa Lieberath.
Muzyka: Peter Jägbring.
Światło i dźwięk: Jesper Berger, Fabian Zeidlitz.
Występuje: Robert Jakobsson

Czas trwania spektaklu: 65 minut
Kategoria wiekowa: 15+
Spektakl w języku szwedzkim z polskimi napisami.

Premierowe przedstawienie na festiwalu „Smoleńska arka” w roku 2018 w Rosji zostało nagrodzone owacjami na stojąco przez entuzjastyczną publiczność. Tak samo w Mińsku i Witebsku w Białorusi. Rewolucyjna scenografia Åsy Lieberath spotkała się z ogromnym uznaniem w wielu krajach. Asystentem Åsy był młody utalentowany białoruski artysta Kirill Diomchev.

Praca nad spektaklem trwała  trzy lata. Jeździliśmy do Rosji i do Białorusi, aby przeprowadzać wywiady z ocalałymi z Gułagu oraz spotkać się z osobami z, oficjalnie zlikwidowanej już fundacji „Memoriał” w Moskwie. Duże znaczenie dla spektaklu miała białoruska wycieczka w świat sztuki Witebska.

Recenzje:

„Mądre przedstawienie. To niesamowite, jak w ciągu zaledwie jednej godziny, w jednym pomieszczeniu, można wyrazić tak wiele! Tylko w świecie sztuki jest to możliwe”
~Boris Belenkin, historyk, Fundacja Memoriał

„Robert Jakobsson nie jest na scenie sam – lalki i dzwonki, które są bardzo charakterystyczne, stają się kluczowymi postaciami potrzebnymi do opowiedzenia tej niesamowitej historii. Sztuka staje się ważnym budulcem, sztuka, która rozbłysła podczas wczesnej rewolucji, znów tu ożywa!”
~ Björn Gunnarsson, Hallandsposten

„Są różne teatry. I jest też Teatr Albatross. W sztuce o roku 1917 zegary się zatrzymały. Czy to było wtedy czy teraz? Kręci się mała karuzela z pustymi siedzeniami z włoskiego placu zabaw, na której Robert Jakobsson umieszcza stworzenia zbudowane z zegarów ściennych i czaszek. Czasy mijają, sieją marzenia i niszczą je. Chagall, Malewicz, Trocki, Aleksandra Kołłontaj i Szostakowicz zajmują swoje miejsca w karuzeli czasu, podobnie jak historia pierwszej miłości Roberta”
~Margareta Sörensson, Danstidningen.

„Żydowskie i rosyjskie marzenia o wolności są ze sobą ściśle powiązane i myślę, że w tym spektaklu zostało to pokazane w absolutnie genialny sposób.”
– Ulrika Knutson, Teatr Cinnober

Doświadczenia Teatru Albatross pokazują, że jednym z głównych zadań współczesnej sztuki jest niestrudzone pukanie do drzwi ludzkich serc i pielęgnowanie pamięci o okropnościach najciemniejszych stron historii XX wieku, jej najbardziej bolesnych momentach.
– Moscow Portal

TEATR ALBATROSS